Recruitment4you is de matchmaker tussen bedrijfscultuur en de ideale kandidaat.

Moderne sollicitatiebrieven

sollicitatiebrieven

Serieuze sollicitatiebrieven versus grappige ietwat arrogante sollicitaties!

Anno 2017 zijn de meeste sollicitatiebrieven nog altijd saai. Sluit jij je sollicitatiebrief af met; graag zou ik in een persoonlijk gesprek mijn sollicitatie nader toelichten. Of het spreekt voor zich dat ik …. Of Indien dit past binnen uw organisatie stel ik mijzelf graag persoonlijk aan u voor. Met belangstelling zie ik uw reactie tegemoet. Deze voorbeelden zijn klassiekers van het ouderwetse solliciteren. En ademen een gevoel uit van ‘alsjeblieft mag ik op gesprek komen’? Er is geen enkel lef te bespeuren. Geen zelfverzekerdheid. Dit geeft GEEN energie aan de lezer.

Natuurlijk is het van belang eerst een overweging te maken. Solliciteer je als secretaresse, als magazijn medewerker, als key accountmanager of als MT lid? Het moet passen en in relatie staan tot de functie waar je op solliciteert. Daarom is het belangrijk eerst te onderzoeken bij wat voor bedrijf je solliciteert. Er is zoveel informatie beschikbaar. Als we op LinkedIn gaan zoeken kunnen we kijken of er een bedrijfspagina is en welke mensen er werken. Ben je een marketing specialist en tref je een LinkedIn pagina met slechts 17 volgers? Dan weet je dat er werk aan de winkel is!

Kortom, zoek naar informatie voor je sollicitatiebrief waar je je voordeel mee kunt doen. Een belangrijk aspect in je brief is om je vooral niet te ‘pleaserig’ op te stellen. Een gezonde dosis eigenwaarde en zelfverzekerdheid speelt hier een grote rol. Hoe je schrijft over jezelf is in zekere zin een spiegel. Weet wat je waard bent en presenteer dat op de juiste manier! Twee leuke voorbeelden:

Het leven is een lolletje

Wilko is een Britse warenhuisketen die producten levert om mensen te helpen bij het afwerken van hun to-do lijstjes. De keten legt daarbij graag de nadruk op het plezier in het leven en houdt wel van een grapje, zelfs in de zakelijke communicatie. Dus toen een Britse student genaamd Nolan in 2012 besloot om bij het bedrijf te solliciteren. Bedacht hij dat het slim zou zijn om vooral niet al te serieus te reageren.

Zo gaf de jongeman aan dat hij het prima zou vinden om een baantje bij de warenhuisketen te hebben als afwasser. En leek het hem vooral leuk om bij het bedrijf te werken omdat ‘het een feestje moet zijn om tussen zulke gelukkige mensen te werken’. Verder gaf Nolan aan dat zijn persoonlijke verzorging buitengewoon fantastisch was. Daarnaast besloot hij dat hij het best omschreven zou kunnen worden als gevaarlijk sexy, intelligent en zeer prettig in de omgang.

Toen men hem op het sollicitatieformulier vroeg zichzelf uit te drukken op elke gewenste manier, tekende hij een wc-rol met daarop een poppetje en de tekst: ‘You’re on a roll’. Nolan maakte de brief af met de mededeling dat hij eigenlijk afkomstig was uit de toekomst en om die reden al wist dat hij de baan zou krijgen en dat het bedrijf vooral zou betreuren dat ze hem niet eerder in dienst hadden genomen.

We denken niet dat iemand als Nolan ook maar ergens anders een baan zou hebben gekregen met een flauwe lolbroekbrief als deze, maar gezien de vragen die het bedrijf op het formulier stelt en de insteek van het bedrijf, zou het zomaar eens kunnen dat de jongeman inmiddels bij de warenhuisketen werkt.

I’m Loving It

Waar de vorige sollicitant ongetwijfeld de juiste toon wist te raken bij de werkgever, zou hij waarschijnlijk minder succes hebben gehad bij een wat serieuzere keten zoals – doe een gooi – McDonald’s? Toch zijn er mensen die daadwerkelijk geloven dat het kansrijk is om de grapjas uit te hangen op je sollicitatieformulier, zoals de 17-jarige Greg bewees met zijn sollicitatiebrief aan McDonald’s. Bij de vraag op welke functie hij solliciteerde, gaf hij aan dat hij graag directeur wilde worden. Of in ieder geval onderdirecteur, maar dat hij stiekem elke functie zou accepteren die ze hem aanboden want ‘als hij veel opties had gehad, dan zou hij nu natuurlijk nooit bij McDonald’s solliciteren’.

Als salaris zou hij graag jaarlijks 185.000 euro op zijn rekening gestort zien met daarbij een flink aandelenpakket, maar ook hierover viel te onderhandelen. Terloops gaf Greg nog even aan dat hij bij z’n vorige baan moest vertrekken vanwege zijn gigantische collectie gestolen pennen en Post-It briefjes. Maar dat hij het sowieso geen leuk bedrijf had gevonden. Over zijn speciale vaardigheden wist Greg slechts te melden dat hij daar veel van had, maar dat die vooral geschikt waren voor een wat intiemere setting.

Bahama’s

Op de vraag wat hij zichzelf over vijf jaar zag doen, antwoordde de jongen: ‘Wonen op de Bahama’s met een gigantisch rijk, dom, sexy blond supermodel. En dat mij het meest fantastische op deze aarde vindt sinds de uitvinding van gesneden brood.’

Al met al een belachelijke brief dus. Maar het meest bizarre van het verhaal? McDonald’s besloot om de jongen aan te nemen, omdat hij zo pijnlijk eerlijk was geweest op zijn brief en omdat ze  hem grappig vonden. Dat bewijst dus maar weer eens dat lef en humor in sollicitatiebrieven je weliswaar in de problemen kunnen brengen, maar dat het ook kan lonen op de momenten en manieren die je het minst verwacht.

Als werving- en selectiebureau merken wij dat sollicitanten zich vaak onvoldoende tot niet bewust zijn van zowel hun valkuilen als kwaliteiten. Hierdoor slaan zij vaak de plank mis tijdens de sollicitatieprocedure.

Ontdek gratis jouw competenties in drie eenvoudige stappen middels de Pre-Selectie Scan!

Voor overige hulp bij het solliciteren kun je jezelf ook aanmelden voor de sollicitatietraining, waarbij je jezelf leert onderscheiden op de sterk concurrerende arbeidsmarkt of gebruik maken van onze sollicitatietips!