In de snel evoluerende markt van executive search en werving en selectie zijn veranderingen aan de orde. Ooit waren traditionele methoden voldoende, maar door de snelle technologische innovaties, veranderende klanteisen en globalisering is verandering noodzakelijk geworden. We maken kennis met de nieuwste trends die de executive search-sector hervormen en bieden inzichten in hoe bedrijven kunnen profiteren van deze ontwikkelingen om toptalent aan te trekken en te behouden.
Technologische innovaties
Het komt steeds vaker voor dat executive search-bureaus worden vervangen door AI en machine learning, omdat deze technologieën effectiever en sneller zouden kunnen zijn. Maar is dit echt het geval? Je zult meer moeten filteren, omdat AI niet altijd goed kan beoordelen of een kandidaat werkelijk geschikt is voor de organisatie. Ook data-gedreven besluitvorming is een nieuwe trend die de traditionele executive search zou kunnen overtreffen. Hierbij maak je gebruik van big data om betere matches te creëren tussen kandidaten en organisaties. Virtual reality en gamification kunnen, door middel van innovatieve assessmenttools, de vaardigheden en persoonlijkheden van kandidaten beoordelen. Hoewel deze technologieën een verbetering lijken en tijdbesparend kunnen zijn, blijft een persoonlijke beoordeling en de menselijke klik moeilijk te vervangen door technologie. Voor grotere organisaties waar veel wordt geworven, is het zeker het onderzoeken waard om te bekijken welke technologieën een ontzorging kunnen bieden op het gebied van werving en selectie.
Veranderde klanteisen
Momenteel is er een groeiende vraag naar divers leiderschap door het toenemende besef van de voordelen van diversiteit op de werkvloer, zoals meer innovatie, betere besluitvorming en een sterkere bedrijfscultuur. Hierdoor moeten executive search-bureaus hun wervingsstrategieën en -praktijken aanpassen. Thuiswerken, dat na corona steeds gebruikelijker wordt, het is gemakkelijk en prettig. Executive search-bureaus moeten ook hierop inspelen. De zoektocht naar leidinggevenden verandert: zij moeten onder andere beschikken over sterke vaardigheden om effectief te communiceren en samen te werken met teams op afstand. In sommige organisaties verschuift de nadruk door thuiswerken meer naar vertrouwen, zelfdiscipline en het vermogen om een sterke bedrijfscultuur te handhaven zonder fysieke aanwezigheid.
Globalisering
Wat ook een veelvoorkomend nieuw aspect is, is het zoeken naar talent over de landsgrenzen heen. Wanneer je internationaal gaat, zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden om het juiste talent voor een functie te vinden. Dit gaat helaas gepaard met enkele obstakels. Door het mengen van culturen en talen kunnen er misverstanden ontstaan. Ook moeten sommige bedrijven rekening houden met zakelijke gewoonten of etiquette. Daarnaast kan de arbeidswetgeving een obstakel vormen bij het globaliseren van de werkvloer.
Soft skills
Het zijn dingen waar gemakkelijk overheen zou kunnen worden gekeken, maar die steeds belangrijker worden in executive search: soft skills. Onder soft skills vallen cruciale vaardigheden die de werkvloer veiliger en prettiger maken, zoals communicatievaardigheden. Deze zijn essentieel voor executives om effectief te functioneren binnen een internationale omgeving. Dit omvat zowel mondelinge als schriftelijke communicatie, en het vermogen om duidelijk en overtuigend te communiceren met mensen uit verschillende culturen. Empathie is ook een soft skill die in een internationale context helpt bij het begrijpen en respecteren van culturele verschillen. Dit is vitaal voor het bevorderen van samenwerking en het opbouwen van sterke relaties. Executives moeten bovendien beschikken over probleemoplossend vermogen, wat helpt bij het samenwerken met diverse teams en het vinden van innovatieve oplossingen. Zo heb je nog wat andere Soft skills die tegenwoordig handig zijn om als executive over te beschikken om je werk effectief te kunnen doen.
Nieuwe businessmodellen
Er ontstaan ook nieuwe businessmodellen in de executive search. Voorheen werkten executive search-bureaus vaak met het ‘no cure, no pay’-beleid, maar steeds minder bureaus hanteren deze methode. Dit beleid wordt steeds vaker vervangen door het ‘performance-based search’-beleid, waarbij betaling op basis van resultaten plaatsvindt in plaats van een vaste vergoeding. Daarnaast zijn er bureaus die werken met een aanbetaling. Een ander opkomend businessmodel is de subscription service, waarbij een executive search-bureau een abonnementsmodel aanbiedt voor doorlopende toegang tot toptalent.
De Executive search-industrie zal blijven evolueren, hierdoor verleggen deze nieuwe trends niet alleen de norm, maar ook de verwachtingen van wat mogelijk is voor organisaties wereldwijd. Door zich aan te passen aan deze verwachtingen en te omarmen wat de toekomst biedt, kunnen bedrijven groeien, de beste talenten aantrekken en zich steeds meer gedijen in complexere zakelijke omgevingen.
Wil je sparren over de inhoud van dit artikel, of heb je vragen? Neem gerust contact op.
Werving & selectie
Executive search
C-level recruitment
HR-advies en ondersteuning
Waar bent u naar op zoek?